Strategia vai kulttuuri? Voittaja on...
Siirtyminen toimitusjohtajan roolissa yhdestä yrityksestä toiseen tarjoaa ainutlaatuisia näkökulmia johtajuuteen. Nopeasti käy ilmi, että niin erilaisilta kuin kaksi organisaatiota saattavatkin vaikuttaa, joitakin yleisiä totuuksia voidaan soveltaa kaikkiin yrityksiin. Ehkä tärkein oppimani asia on strategian ja kulttuurin tasapainottaminen.
Selkeä, hyvin määritelty strategia on ratkaisevassa asemassa työntekijöiden yhdistämisessä ja tulosten saavuttamisessa. Yrityskulttuurin vaikutus on myös voimakas – ehkä jopa voimakkaampi – mutta ei aina tuottavalla tavalla.
Voitokkaan yrityskulttuurin avulla yrityksen strategia voi nousta ennennäkemättömiin korkeuksiin. Silti paraskin strategia on heikoilla vastahankaisessa yrityskulttuurissa. Ja kun kulttuuri ja strategia asetetaan vastakkain yrityksen sisällä, on varmaa, että kulttuuri voittaa joka kerta. Strategialla ei ole mitään mahdollisuuksia.
Peter Drucker on ilmaissut asian kuvaavasti: "Kulttuuri syö strategian aamupalaksi" (ja lounaaksi ja päivälliseksi, haluaisin lisätä!). Yrityskulttuurin syvälle juurtuneet tottumukset, ajattelutavat ja ennakkoluulot laittavat kapuloita rattaisiin, vaikka yritykseen olisi laadittu maailman dynaamisin ja vakuuttavin strategia.
Ratkaisu ei ole strategiasta tinkiminen. Sen sijaan kulttuuria on muutettava siten, että se heijastaa paremmin todellisia, vallitsevia ja tulevia liiketoimintaolosuhteita.
Ratkaisu ei ole strategiasta tinkiminen. Sen sijaan kulttuuria on muutettava siten, että se heijastaa paremmin todellisia, vallitsevia ja tulevia liiketoimintaolosuhteita.
Viime vuoden alussa, kun aloitin Baxterin toimitusjohtajana, uudistimme yhdessä työntekijöiden kanssa strategiaamme ennen uuden aikakauden alkua. Mutta yhtä tärkeää oli tunnistaa strategian onnistumisen kannalta tärkeimmät kulttuurin arvot: nopeus, yksinkertaisuus, yhteistyö ja rohkeus.
Yrityskulttuurin kehittämiseen ja muuttamiseen ei riitä, että kirjataan joitakin uusia arvoja fläppitauluun. Muutoksen on alettava ylhäältä... minkä jälkeen tarvitaan kovaa työtä sen toteuttamiseksi yrityksen kaikilla tasoilla. Tämä on ainoa keino varmistaa, että strategia ja kulttuuri toimivat rinnakkain, tarjoavat tuloksia kaikille osapuolille ja auttavat luomaan parhaan mahdollisen työpaikan työntekijöille.
—Joe Almeida, hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja